meh follow kami meh ...

AH CHENG LAKSA (2) AIR HITAM (1) AISKRIM (1) AKTIVITI HUJUNG MINGGU (2) ALRAWSHA (1) ARNAB (1) ASAM PEDAS (2) ASAM PEDAS JJ MUAR (1) AUDITION (1) AYAM PANGGANG (1) AYAM PENYET (3) AYAM PENYET RIA (1) AYER HITAM (1) BABY PARK CHOY CHINESE STYLE (1) BACK 2 BACK TENGOK MUVE (2) BANGI (2) BATANG KALI WATERFALL (1) BATU PAHAT (1) BBQ (1) BENTONG PAHANG (2) BOWLING (1) BUBUR BERLAUK (2) BUKA PUASA (1) BUKIT MERAH LAKETOWN RESORT (2) BURGER (4) CAFE (1) CAMERON HIGHLAND (3) CENDOL (1) CHAR KEAW TEOW PENANG (2) CHICKEN POX (1) CHICKEN WING (1) CHINESE FOOD (5) CONTEST (2) CRAB (1) CREPE (1) CUPCAKE (2) D'Arab Cafe (1) DESSERT (3) DINNER COMPANY (1) DURIAN CREPE (2) ECO DUSUN RESORT BENTONG PAHANG (2) FOODCOURT (2) GAMES (1) GO GREEN (20) GOLD COAST - AUSTRALIA (5) GREEN TEA (1) HEALTH (1) HOBI (2) HOMEMADE BURGER (1) HOTEL (1) HULU LANGAT (1) IDEA (1) IPOH (1) JAPANESE FOOD (2) JOHOR (9) JOHOR BAHRU (3) KA FEI TIAM (1) KEDAH (4) KEMAMAN (2) KEROPOK (2) KETAM (1) KOPITIAM (7) KOREAN FOOD (1) KUALA LUMPUR (3) KUANTAN (2) KUCING (10) KUEYTEOW (2) KULAI (1) LAGU2 (2) LAKSA (3) LASER TAG (1) LONTONG (1) MAMAK (1) MASAKAN CINA (4) MASAKAN JOHOR (2) MASAKAN MINANG (1) meatball ikea (1) MEDAN-DANAUTOBA TRIP (9) MEE GORENG SOTONG (1) MEE KARI (1) MEE KARI KETAM (1) MEE RACUN (1) MELAKA (1) MELAKA WONDERLAND (1) MERDEKA (1) MEXICAN FOOD (1) MUAR (1) MUTIARA KATA (7) NASI AMBANG (1) NASI ARAB (2) NASI AYAM (5) NASI BUNGKUS APARTMENT SRI MUTIARA (1) NASI IMPIT (1) NASI KUKUS AYAM PANGGANG WATIE BEACH CAFE - COWBOY STYLE (1) NASI LEMAK (2) NYONYA (1) PAHANG (1) PAINTBALL (1) PARIT RAJA BATU PAHAT (1) PAVILION KL (1) PAVLOVA (1) PENANG (4) PENANG-KEDAH TRIP (4) PERAK (5) PERSEDIAAN TRAVEL (1) PETALING JAYA (3) PIE (1) PLANNING MAKAN SEAFOOD DI JERAM (1) PLAZA LARKIN (1) POPIAH THE BEST (1) PORMTIP THAI RESTAURANT (1) PORT DICKSON (1) PUCHONG (4) PUTRA HEIGHT (2) PUTU BAMBU (1) RAGAM (1) RAYA (1) RENDANG (1) RESEPI - DESSERT/BUBUR/KUIH (3) RESEPI - JEMPUT2 SPECIAL KAMEY (1) RESEPI GRILLED2 GORENG2 (2) RESEPI MAKANAN LAUT (1) RESEPI MELAYU (3) RESEPI PIZZA + POTATO SALAD (1) RESEPI SALAD (1) RESEPI SPAGETTI (5) RESEPI WESTERN (9) ROJAK (1) SAMBAL (1) SANDWICH (1) SARAPAN PAGI (3) SATAR (1) SEAFOOD (4) SELAMAT HARI IBU (1) SELANGOR (3) SELAYANG! CHINESE STYLE (1) SEMBANG-SEMBANG (20) SEOUL GARDEN 101 MALL (1) SETAPAK (1) SG. TEKALA WATERFALL (1) SHAH ALAM (17) SHILIN SWEET POTATO (2) SIAKAP STIM CHINESE STYLE (1) SISTER'S POPIAH (2) SKYTREX BUKIT CERAKAH SHAH ALAM (2) SNACK (2) SOTO (1) STEAMBOAT (3) SUBANG (3) SUBANG JAYA (40) SUMMIT USJ (4) SUNWAY (2) SUP (2) SURABAYA YOGYAKARTA TRIP (5) TAIWANESE FOOD (1) TERENGGANU (2) THAI FOOD (1) THEMEPARK (1) TIPS (2) ULAM (1) USJ (17) WEDDING (1) WESTERN (12) WESTERN FOOD (2) ZOO NEGARA (1)

25 November, 2012

MEDAN-DANAUTOBA TRIP 2012 - day 2 (part 1)

Kali ni nak update citer lapuk trip Medan DanauToba berbulan lepas...maaf la biasa la trip2 punya update selalu diabaikan sebab terlalu panang.

Day 1 korang boleh baca kat sini . Kita sambung Day 2 ye :-)

Trip medan 2hb – 6hb mac 2012
MEDAN-BERASTAGI-SIMARJARUNJUNG-TIGARAS-TUKTUK(SAMOSIR ISLAND)

Sabtu 3hb Mac 2012

Seawal 5pagi kami dah mula bangun. Tapi ada je yang terlambat kan. Jadi sementara tunggu yang lain siap, kami bersarapan dulu, jam 6 dah mula start buka dah cafe. Ada bubur la macam2 la sedap2…betul2 celik mata. Sementara tu dah contact driver dan janji jam 8 nak gerak. Kami pun check-out. Dan lebih kurang  jam 8 tu kami pun jumpa dan berkenalan dengan driver, Mas Ardi. Kami pun mulakan perjalanan ke Danau Toba.

menu yang pelbagai.....yum3

cafe & lobby hotel
Awal2 kami dah bagi tahu yang kami nak shoping barang2 nak masak kat homestay. Jadi kami di bawa tuk shoping kat kedai ‘groceir’ dan pasar. Kedai runcit kat sini pelik2. Barang2 pun ala kadar je, yang basic2 je ada. Kami beli beras Rp9k/kg, Telur 10biji Rp10k, minyak masak, sardin & sabun Daia (konon nak mencuci baju nanti sebab kami bawa baju sikit je). Lain2 barang aku lupa berapa harga. Kami shoping bawang, cili, halia & limau tuk wat tomyam baru Rp5k je. Murah bangat!!!

syampu peket2....

lupa dah ni buah apa...rupa macam buah cinta kat cameron jek..
Apa aku boleh katakan Medan = kota hon !..memanjang hon tak senyap langsung. Maka tepatla keputusan aku mintak je tour guide yang drive. Kalau drive sendiri memang tak bergerakla ko kat situ. Cara pemanduan mereka pelik sangat tapi respek la semua berhati2 dan tak pentingkan diri sendiri. Motor main lintas je sana sini. Kami diberitahu oleh driver yang kat sini memang macam tu, kalau tercegat lama2 kat situ tak bergerak2. nanti kene marah dengan polis bak katanya “kamu ini bikin sesak saja!!”. Ada pulak macam tu ye.

Macam2 ragam aku nampak kat kota Medan ni.

Kami pun teruskan perjalanan ke Berastagi. Dalam perjalanan van rosak pulak. Berhenti kat tengah jalan, dah la bukit & selekoh. Risau juga kot2 kene tunggu lama. Tapi diaorang kat sana memang membantu kot. Terus je panggil2 sapa2 yang ada lalu lalang tu minta bantuan. Terus mereka tolak2 sekejap tu hidup dan kami teruskan perjalanan. Kira2 jam 11 pagi kami tiba di satu kawasan ada jual durian, driver offer nak tak rasa. Kami pun pikir2 dah lama terperap dalam van kami pun nak regangkan otot2, jadi kami mencuba durian tu. Durian sejuk macam masuk petiais. Almaklum kawasan tanah tinggi. 1 biji Rp25k je.

bisnes koko.. 1st time tengok orang bersihkan biji koko.

ada maggis jugak..
Dan ini lah yang kita perlukan untuk betul2 meregangkan otot perut di pagi hari...hahahaha
Sempat ke tandas sekejap. Air sejuk bukan main...beku tuttttt!!. Di kawasan tu ada air terjun dan diberitahu banyak orang2 tempatan mereka ke sana mandi2. Terpikir mesti mandi air terjun macam mandi ais.

Kami teruskan perjalanan ke Berastagi, kira2 jam 12 tengahari kami pun tiba.

Kawasan ni banyak jual strawberry, buah2, arnab2, baju2, telekong dan macam2 lagi. Aku beli buah salak 5kg, strawbery 3peket baru Rp100k. Taktik kotor tumpang beli kat mak, jadi dia bayar aku mintak je sikit wat rasa2..kah3

mulut sakan kembung merasa buah....
aku rasa gak buah markisa...tapi memang bukan pilihan aku
macam2 buah ada.....
sempat beli sayur dulu...nanti boleh amsak tomyam!
Taktik penjual kat sini diberitahu oleh driver. Bila penjual buka harga selalunya 2kali ganda dari harga asal. Jadi terus tawar 50%. Nanti kalau di minta tambah sikit. Tambah sikit. Tapi syaratnya kalau memang nak tawar tu biarla berpada2 dan yang penting berbaloi juga untuk kita. Lagi 1 kadang2 mereka tawarkan kita bayar dalam RM. Jadi pandai2 la kira. Kadang lebih murah, kadang lebih mahal. Contohnya mak aku nak beli baju tu mereka buka harga Rp180k. Aku kata mahal, baju macam tu takkan dekat RM70 kot sepasang, last2 mereka bagi Rp150k=+-Rm50. Tiba2 mereka kata ala kira wang Malaysia Rm35 la sepasang. Segera aku capai kalkulator dah terus bisik kat mak, jangan banyak tanya dah bayar je RM35 tu. Ha kan jimat….

Tapi ada juga yang kadang ditawarkan RM bila mintak banyak jadi nak diskaun mereka kata dalam Rp. Ha… selamat la mengira2  la ya. Contoh masa kat pasar ikan, abg aku nak beli beg  tu 1 mereka jual Rm5 kalau beli 5 Rp100k. Hapa kah???? Beli 1 Rm5 ..beli 5 jadi dekat Rm 7. Kaki kelentong!! Jadi bayarla RM je. Jimat…

Kat Berastagi ni la cik Yan beli telekong dapat Rp250k tuk 2 helai, Kainnya lembut dan cantik, cotton silk lagi. (masa kat medan kami tengok jenis yang sama macam tu dibuka harga Rp280k sepasang, maknanya lagi murah di Berastagi)

Kat Berastagi ni ada kuda, sapa2 berminat nak naik boleh la. Kami tak naik pun, jadi kalau tanya harga kami tak tahu sebab tak tanya pun.

Lebih kurang 40minit kat situ kami bergerak lagi meneruskan perjalanan.

Kat sini banyak warga kristian, jadi ada sepanjang perjalanan boleh nampak papantanda B1B2. Kami yang terpingga2 ni mula tanya supir (driver) apa tu B1B2?. Dia kata tu adalah kedai jual daging anji** & b*bi...oooooo melopong kiteorang.

TORA B*bi  panggang...........gung2 oink2 hahaha
jual ayam
Terakhir......korang hadoooooo rempit rupa gini!!

Perjalanan hari ke 2 part tu aku sambung kemudian...korang mengantuk karang baca cerita panjang2.