meh follow kami meh ...

AH CHENG LAKSA (2) AIR HITAM (1) AISKRIM (1) AKTIVITI HUJUNG MINGGU (2) ALRAWSHA (1) ARNAB (1) ASAM PEDAS (2) ASAM PEDAS JJ MUAR (1) AUDITION (1) AYAM PANGGANG (1) AYAM PENYET (3) AYAM PENYET RIA (1) AYER HITAM (1) BABY PARK CHOY CHINESE STYLE (1) BACK 2 BACK TENGOK MUVE (2) BANGI (2) BATANG KALI WATERFALL (1) BATU PAHAT (1) BBQ (1) BENTONG PAHANG (2) BOWLING (1) BUBUR BERLAUK (2) BUKA PUASA (1) BUKIT MERAH LAKETOWN RESORT (2) BURGER (4) CAFE (1) CAMERON HIGHLAND (3) CENDOL (1) CHAR KEAW TEOW PENANG (2) CHICKEN POX (1) CHICKEN WING (1) CHINESE FOOD (5) CONTEST (2) CRAB (1) CREPE (1) CUPCAKE (2) D'Arab Cafe (1) DESSERT (3) DINNER COMPANY (1) DURIAN CREPE (2) ECO DUSUN RESORT BENTONG PAHANG (2) FOODCOURT (2) GAMES (1) GO GREEN (20) GOLD COAST - AUSTRALIA (5) GREEN TEA (1) HEALTH (1) HOBI (2) HOMEMADE BURGER (1) HOTEL (1) HULU LANGAT (1) IDEA (1) IPOH (1) JAPANESE FOOD (2) JOHOR (9) JOHOR BAHRU (3) KA FEI TIAM (1) KEDAH (4) KEMAMAN (2) KEROPOK (2) KETAM (1) KOPITIAM (7) KOREAN FOOD (1) KUALA LUMPUR (3) KUANTAN (2) KUCING (10) KUEYTEOW (2) KULAI (1) LAGU2 (2) LAKSA (3) LASER TAG (1) LONTONG (1) MAMAK (1) MASAKAN CINA (4) MASAKAN JOHOR (2) MASAKAN MINANG (1) meatball ikea (1) MEDAN-DANAUTOBA TRIP (9) MEE GORENG SOTONG (1) MEE KARI (1) MEE KARI KETAM (1) MEE RACUN (1) MELAKA (1) MELAKA WONDERLAND (1) MERDEKA (1) MEXICAN FOOD (1) MUAR (1) MUTIARA KATA (7) NASI AMBANG (1) NASI ARAB (2) NASI AYAM (5) NASI BUNGKUS APARTMENT SRI MUTIARA (1) NASI IMPIT (1) NASI KUKUS AYAM PANGGANG WATIE BEACH CAFE - COWBOY STYLE (1) NASI LEMAK (2) NYONYA (1) PAHANG (1) PAINTBALL (1) PARIT RAJA BATU PAHAT (1) PAVILION KL (1) PAVLOVA (1) PENANG (4) PENANG-KEDAH TRIP (4) PERAK (5) PERSEDIAAN TRAVEL (1) PETALING JAYA (3) PIE (1) PLANNING MAKAN SEAFOOD DI JERAM (1) PLAZA LARKIN (1) POPIAH THE BEST (1) PORMTIP THAI RESTAURANT (1) PORT DICKSON (1) PUCHONG (4) PUTRA HEIGHT (2) PUTU BAMBU (1) RAGAM (1) RAYA (1) RENDANG (1) RESEPI - DESSERT/BUBUR/KUIH (3) RESEPI - JEMPUT2 SPECIAL KAMEY (1) RESEPI GRILLED2 GORENG2 (2) RESEPI MAKANAN LAUT (1) RESEPI MELAYU (3) RESEPI PIZZA + POTATO SALAD (1) RESEPI SALAD (1) RESEPI SPAGETTI (5) RESEPI WESTERN (9) ROJAK (1) SAMBAL (1) SANDWICH (1) SARAPAN PAGI (3) SATAR (1) SEAFOOD (4) SELAMAT HARI IBU (1) SELANGOR (3) SELAYANG! CHINESE STYLE (1) SEMBANG-SEMBANG (20) SEOUL GARDEN 101 MALL (1) SETAPAK (1) SG. TEKALA WATERFALL (1) SHAH ALAM (17) SHILIN SWEET POTATO (2) SIAKAP STIM CHINESE STYLE (1) SISTER'S POPIAH (2) SKYTREX BUKIT CERAKAH SHAH ALAM (2) SNACK (2) SOTO (1) STEAMBOAT (3) SUBANG (3) SUBANG JAYA (40) SUMMIT USJ (4) SUNWAY (2) SUP (2) SURABAYA YOGYAKARTA TRIP (5) TAIWANESE FOOD (1) TERENGGANU (2) THAI FOOD (1) THEMEPARK (1) TIPS (2) ULAM (1) USJ (17) WEDDING (1) WESTERN (12) WESTERN FOOD (2) ZOO NEGARA (1)

17 October, 2012

TRIP CAMERON HIGHLAND - IPOH (day 1 part 1)

DAY 1 - PART 1
Subang Jaya - Cameron Highland

Setelah sekian lama mengidamkan pemandangan menghijau di ladang teh akhirnya 6 oct 2012 kami mulakan ekspidisi ke sana. Jam 845 kami mula panaskan enjin kuda kami dah bergegas bertolak dari PutraHeight. Rancangan awal bertolak jam 730pagi, biasa la gitu gini bersiap itu ini sudahnya terlewat. Kami melalui NKVE dan sempat singgah di Dunkin’ Donut, ala yang kat stesen minyak selepas exit subang jaya. Sempat sarapan croissant yang ada telur & cheese tu..sedap tu peberet!!.. Semalaman berpikir2 nak lalu 1 lagi laluan dari Bentong, tapi akhirnya kami ambil keputusan lalu Simpang Pulai je. Lalu tapah? Entah la tak pernah drive lalu sana jadi banyak orang nasihatkan baik lalu Simpang Pulai kurang selekoh dan jalan lebih selesa. Terpulang pada kalian lalu mana, sebelum tu ada research beberapa laluan KL-Tapah- CH (210km), KL- Simpang Pulai-CH (270km), KL-Bentong-Raub-CH (250km). Dan laluan Raub tu paling sikit tol.

Kira2 jam 1115 kami tiba di exit Simpang Pulai . Sebelum tu kami dah isi minyak full tank di Tapah. Kami pun meneruskan pendakian dan lebih kurang jam 12.30 kami sampai di Tringkap. Dalam perjalanan kami sempat contact dengan Leysa (kawan sekolah Liza) yang berhoneymoon kat CH ni dari hari Rabu lagi. Kami ingatkan mereka dah balik KL awal. Rupanya hari Sabtu baru nak balik, maka rezeki kami jumpa lagi lepas kami pergi wedding mereka beberapa minggu lepas.

Share sikit gambar kahwin rakan kami...

Kami bergambar2 dan berborak dengan orang yang dah habis tawaf CH ni. Kat KL punyalah payah nak jumpa, kat CH ni la jumpa.

Selesai berborak kami pergi ke flower farm (Rose Valley) kat Tringkap ni je. Bayaran masuk RM4. Sebenarnya kat sini banyak sangat tempat bunga/ladang strawberry/kaktus. Ha aa…taman rama-rama & lebah pun ada.

Kami pun berposing2 sekejap. Macam2 bunga & sesungguhnya sangat2 la cantik2. Dalam ni ada juga kaktus & merak.

Sakan berposing.....
 Bunga-bungaan yag sangat2 cantik.
Aiskrim tu korang kene cuba...sedap..Rm1 sebatang. Banyak kedai2 survineir & macam2 lagi kat Tringkap ni.

Selesai bergambar2, kami pun rancang untuk check in hotel lepas tu baru kami nak pergi lunch. Kami dah booking bilik di Silverstar hotel kat Brincang. Beli dari Agoda.com macam biasa la kan. Pemilik hotel ni ada buka Steamboat restaurant kat bawah tu. Tapi chinese food la kan. Kami cuci mata je la kat situ. Masa check in tak ramai orang pun makan2 kat situ sebab yela steamboat ni biasa makan masa dinner kan?. Rate bilik ni rm 155 tuk double dan rm197 tuk triple. Kami ambil tuk Triple dan bila dah tambah tax bagai cecah juga la RM 230+. Ni promotion rate la yang agoda tawarkan. Kami ambil triple sebab plan awal pergi 3 dewasa 1 kanak2. Tapi akhirnya anak buah Yan tak dapat nak join. Dah plan nak belikan tutup telinga kiut kat dia ..hmmm hampa. Yang ini tanpa breakfast ye. Rakan kami tinggal di RosePasadena, rupanya berdekatan je dengan hotel kami tinggal. Bila mereka jengah bilik kami, mereka kata agak cantik bilik ni kalau banding dengan bilik mereka, tapi bilik kami kecil sikit. Rate hotel mereka lebih rendah sedikit rasanya, mungkin kalian boleh check di Agoda sendiri yer.
Selesai check in kami pergi makan 1 kedai berdekatan hotel yang telah diwar2kan sedap oleh kawan Liza tadi, Almaklum selama beberapa hari disitu mereka memang ‘pekena’ kat situ sebab makanan2 sedap2 belaka. Kami dengan yakin singgah dalam jam 230petang.
pinjam gambar dari ultramancis
Untuk memudahkan anda, sempat juga kami snap gambar peta ni (tq to Leysa yang bagi kami terus map ni)
Petunjuk : Bulatan Purple tu hotel kami & yang biru tu kedai makan Nik Ikan Bakar..dekat je, jalan kaki je sampai.

Order pun diambil dan tak lama makanan pun sampai apa tunggu lagi..ngap2.
Kat sini sekejap2 hujan lebat dalam 10mint je berhenti. Pastu nanti hujan lagi. Ikut nasib la. Yang dah bertapa dari hari Rabu tu kata setiap hari hujan panjang tak berhenti waktu petang jam 4 – 7. Kalau tenghari tu lebat berhenti lebat berhenti. OH ye...Harga standard kat Subang Jaya je. Set lala tu rm 10 (tahu harga sebab masa order dah tanya harga dulu). Ikan bakar tak pasti, sebab yang bayar bukan kami. Tapi serius memang sedap, tekak kawan Liza tak menipu. Sangat2 direcommend gitu…

Selesai makan kami pun bersalaman2, pasangan laki bini ni dah nak balik dah. Maka kami pun teruskan perjalanan ke Strawberry farm. Kami pergi ke Kok Lim Strawberry farm. Harga masuk tuk 3 orang Rm40 = 700gram strawbery. Kalau Rm50 =1kg. Boleh petik2 sendiri. Harga amat mengancam, tapi demi pengalaman kami turutkan.

Ni map tuk korang wat rujukan kalau sudi :-)

Terimakasih pada pekerja ladang tu yang pandai ambikkan gambar kami ada strawberry besar tu...nampak tak?..(rasanya Strawberry di sini agak manis berbanding yang di pasar malam..nasib baik je kot)
Tak puas posing..posing lagi dan lagi...ikutkan kalau letak semua gambar, muak plak korang tengok nanti.

Sekejap je pun kami dalam tu tak sampai sejam kuar dah, sebab bakul dah penuh. Kami pun terus balik ke hotel, sebab dah mula hujan yang agak lama tak berhenti2. Dah mula jem teruk juga ye petang2 macam ni. Sampai bilik rehat2 berdebum membadak. Plan malam ni nak ke pasar malam berdekatan hotel jalan kaki je.

Cerita pasar sambung nanti yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...