meh follow kami meh ...

AH CHENG LAKSA (2) AIR HITAM (1) AISKRIM (1) AKTIVITI HUJUNG MINGGU (2) ALRAWSHA (1) ARNAB (1) ASAM PEDAS (2) ASAM PEDAS JJ MUAR (1) AUDITION (1) AYAM PANGGANG (1) AYAM PENYET (3) AYAM PENYET RIA (1) AYER HITAM (1) BABY PARK CHOY CHINESE STYLE (1) BACK 2 BACK TENGOK MUVE (2) BANGI (2) BATANG KALI WATERFALL (1) BATU PAHAT (1) BBQ (1) BENTONG PAHANG (2) BOWLING (1) BUBUR BERLAUK (2) BUKA PUASA (1) BUKIT MERAH LAKETOWN RESORT (2) BURGER (4) CAFE (1) CAMERON HIGHLAND (3) CENDOL (1) CHAR KEAW TEOW PENANG (2) CHICKEN POX (1) CHICKEN WING (1) CHINESE FOOD (5) CONTEST (2) CRAB (1) CREPE (1) CUPCAKE (2) D'Arab Cafe (1) DESSERT (3) DINNER COMPANY (1) DURIAN CREPE (2) ECO DUSUN RESORT BENTONG PAHANG (2) FOODCOURT (2) GAMES (1) GO GREEN (20) GOLD COAST - AUSTRALIA (5) GREEN TEA (1) HEALTH (1) HOBI (2) HOMEMADE BURGER (1) HOTEL (1) HULU LANGAT (1) IDEA (1) IPOH (1) JAPANESE FOOD (2) JOHOR (9) JOHOR BAHRU (3) KA FEI TIAM (1) KEDAH (4) KEMAMAN (2) KEROPOK (2) KETAM (1) KOPITIAM (7) KOREAN FOOD (1) KUALA LUMPUR (3) KUANTAN (2) KUCING (10) KUEYTEOW (2) KULAI (1) LAGU2 (2) LAKSA (3) LASER TAG (1) LONTONG (1) MAMAK (1) MASAKAN CINA (4) MASAKAN JOHOR (2) MASAKAN MINANG (1) meatball ikea (1) MEDAN-DANAUTOBA TRIP (9) MEE GORENG SOTONG (1) MEE KARI (1) MEE KARI KETAM (1) MEE RACUN (1) MELAKA (1) MELAKA WONDERLAND (1) MERDEKA (1) MEXICAN FOOD (1) MUAR (1) MUTIARA KATA (7) NASI AMBANG (1) NASI ARAB (2) NASI AYAM (5) NASI BUNGKUS APARTMENT SRI MUTIARA (1) NASI IMPIT (1) NASI KUKUS AYAM PANGGANG WATIE BEACH CAFE - COWBOY STYLE (1) NASI LEMAK (2) NYONYA (1) PAHANG (1) PAINTBALL (1) PARIT RAJA BATU PAHAT (1) PAVILION KL (1) PAVLOVA (1) PENANG (4) PENANG-KEDAH TRIP (4) PERAK (5) PERSEDIAAN TRAVEL (1) PETALING JAYA (3) PIE (1) PLANNING MAKAN SEAFOOD DI JERAM (1) PLAZA LARKIN (1) POPIAH THE BEST (1) PORMTIP THAI RESTAURANT (1) PORT DICKSON (1) PUCHONG (4) PUTRA HEIGHT (2) PUTU BAMBU (1) RAGAM (1) RAYA (1) RENDANG (1) RESEPI - DESSERT/BUBUR/KUIH (3) RESEPI - JEMPUT2 SPECIAL KAMEY (1) RESEPI GRILLED2 GORENG2 (2) RESEPI MAKANAN LAUT (1) RESEPI MELAYU (3) RESEPI PIZZA + POTATO SALAD (1) RESEPI SALAD (1) RESEPI SPAGETTI (5) RESEPI WESTERN (9) ROJAK (1) SAMBAL (1) SANDWICH (1) SARAPAN PAGI (3) SATAR (1) SEAFOOD (4) SELAMAT HARI IBU (1) SELANGOR (3) SELAYANG! CHINESE STYLE (1) SEMBANG-SEMBANG (20) SEOUL GARDEN 101 MALL (1) SETAPAK (1) SG. TEKALA WATERFALL (1) SHAH ALAM (17) SHILIN SWEET POTATO (2) SIAKAP STIM CHINESE STYLE (1) SISTER'S POPIAH (2) SKYTREX BUKIT CERAKAH SHAH ALAM (2) SNACK (2) SOTO (1) STEAMBOAT (3) SUBANG (3) SUBANG JAYA (40) SUMMIT USJ (4) SUNWAY (2) SUP (2) SURABAYA YOGYAKARTA TRIP (5) TAIWANESE FOOD (1) TERENGGANU (2) THAI FOOD (1) THEMEPARK (1) TIPS (2) ULAM (1) USJ (17) WEDDING (1) WESTERN (12) WESTERN FOOD (2) ZOO NEGARA (1)

22 May, 2013

SURABAYA YOGYAKARTA TRIP - day 0 – 20.3.13

Hye...nampak gaya lama dah bersawang..seriusly busy & laptop rosak.

Dan selepas hampir 2 bulan baru hegeh2 nak update cerita trip lepas kat korang..

Sorry...Jangan marah ye....

-------------------------------------------------------------------------------------------

Pejam celik pejam celik sekejap sahaja sudah nak masuk suku kedua tahun 2013. Masa berlalu sungguh pantas kan? Dengan berlalunya masa, maka trip kami ke Surabaya Yogjakarta pun sudah lama berakhir.

Sepanjang perjalanan kami ke tempat2 ni segala2 berjalan lancar walaupun tahap kemabukan aku tidak terkawal. Segalanya berjaya kami lalui dengan jayanya.

Ada pepatah ‘a picture is worth a thousand words’ tapi pendapat kami mata sendiri yang melihat & diri sendiri yang merasai tetap tak kan sama nilainya. Tambah lagi kalau macam diri ni yang ambil gambar suam2 kuku je skill nya tu..hahaha.

Mari kita mulakan cerita perjalanan trip kami ni. Enjoy ye…

Hari 0 – 20.3.13

Kami bergerak lepas waktu kerja ke Putrajaya Sentral. Setelah beberapa hari survey2 internet mana nak parking, berbaloi ke tidak, selamat ke tidak. Kami bulatkan tekad hati yang kereta akan selamat sepanjang pemergian kami ni, maka kami parking di Putrajaya Sentral Park & Ride (PSPR), Presint 7. Kalau nak parking di LCCT, parking fee mencanak2 harganya (kat PSPR Cuma sehari RM7 sahaja). Nak minta kawan2 hantar boleh tapi nanti nak ambil tu tengah2 malam (flight balik tiba malam) menyusahkan pula. Kucing2 pula dah minta kawan yang tinggal dekat rumah tengok2 kan (berguna juga sangkar besar yang aku DIY ni, kucing pun selesa & dapat jimatkan perbelanjaan boarding ..hehehe)

Kami tiba di PSPR, dan terus mencari tiket ERL ke LCCT. Senang je pergi kaunter cakap nak g LCCT, mereka akan bagi tiket train beserta tiket bas sekali. Tambang RM5.50/pax. Jimat lagi !!

Kami tiba di LCCT kira2 jam 7malam,  disebabkan kami dah check in online dan tak da bag nak di serahkan, semua kami bawa ke flight. Maka pergi makan kat Marrybrown dulu. Perut yang lapar jangan diabaikan.

Jam 8malam kami pun masuk ke ruangan menunggu. Jam 930malam kami pun mula berlepas. Rasanya beberapa je orang Malaysia, selebihnya memang Indonesian. Dalam flight tak tahu la kenapa panas sangat dan berenjut2. Kepala dah pening lalat mabuk kepayang. Aku tentulah juara bab mabuk2 ni dibandingkan dengan Yan. Mula la beli air jus oren la nak kasi hilang loya. Apapun selamat sampai ke Surabaya Airport jam 1145malam WIB. Hampir 3 jam perjalanan (waktu Indonesia kurang 1 jam dari Malaysia).

Turun2 flight yang buat kami lega eh….ada bas jemput kita la. Hantar sampai depan pintu masuk. Kenapa la LCCT takda servis ni. Setiap kali turun flight terpaksa jalan jauh, sedangkan kalau dibanding perjalanan turun flight di LCCT hampir 2-3kali ganda jauh berbanding perjalanan dari flight ke entrance di Surabaya. Pengurusan LCCT sila perbaiki servis anda.Ni yang rasa nak email management ni. complain2..

Selesai kastam dan sebagainya, keluar je pintu tengok ramai yang tawarkan teksi dan ada juga yang terjerit2 nama dan pegang kertas ada nama. Tetiba ada terdengar suara ‘Kak Saliza! Kak Saliza!’ toleh2 kiri nampak supir kami siap pegang kertas nama ‘salizawawa’…sah2 ikut nama dalam email kan…tergelak juga aku tengokkan. “ooo kamu shomad ya?”….terkeluar konon2 speaking indon ko! (sebab kami dah tahu sapa nama supir kami melalui email. Rupanya dia panggil2 sebab cam muka aku ni lalu salinan passport yang kami emailkan sebab nak minta dia ambilkan tiket keretapi. Kami tunggu dia ambil kereta dan terus kami bergerak keluar dari airport.

Dalam kereta cik Yan sibuk tanya dapat ambil tiket keretapi tak sebab kami kalut takut tak sempat. Kena ambil 2jam sebelum perjalanan. Tapi kami rasa kami tak sempat sampai ke Surabaya semula 2 jam sebelum train tu gerak. Si Shomad beriya yakinkan kami “Enggak boleh ambil, perlu bukti pembayaran kak. Tapi enggak apa2 lah kak…santai aja!”. SANTAI ko kata? Kita ni gelabah takut tak dapat je Yogja jumaat ni. Nak naik apa nanti kalau tak dapat tiket. Sebenarnya kami dah call pihak train dari Malaysia lagi dan mereka inform kami boleh minta orang lain ambilkan asal bagi copy passport. Ni kata nak bukti pembayaran pulak..sabo je la aku. Tapi supir dah beriya2 yakinkan kami. Maka kami serahkan semua ke dia je lah. Tambah aku dah layan pening kepala, malas dah nak layan.

Hala tuju kami seterusnya Mount Bromo!! Bermulalah trip tanpa tidur!! Turun2 flight terus mula? Ye betul….. sebab kami tak cukup masa di Surabaya. Kenapa? Nanti kami cerita kemudian ye..

Tips parking (PSPR) : Sila pasang stereng lock dan elakkan mempamirkan apa2 yang boleh menarik perhatian & sangkaan yang korang akan tinggalkan lama kereta tu. Semoga berjaya!